Strategi Efektif Memperkuat Moderasi Beragama di Lembaga Pendidikan Berdasarkan Perspektif Etika Kristen

  • Anwar Three Millenium Waruwu STT Ekumene Jakarta
Keywords: intoleransi; moderasi beragama; pendidikan; etika kristen; strategi konkret.

Abstract

The increasing level of intolerance within the upper secondary education environment across five cities in Indonesia has emerged as a crucial issue, highlighting the urgent need for strengthening religious moderation. This article focuses on the problem of an inability to appreciate religious diversity and the readiness of students to defend their faith even to the extent of sacrificing lives. The emphasis lies in examining the influence of parents, the role of religious instructors, social surroundings, extracurricular organizations, and religious literature in shaping a perspective of tolerance. The research methodology employs a qualitative approach involving literature review, analysis of Biblical texts, and a comprehensive review of previous studies. Findings indicate that the Christian Ethics perspective forms a robust foundation for reinforcing religious moderation. Concrete strategies encompass regular consultations with parents, the role of instructors in inclusive education, extracurricular organization involvement, and the utilization of religious literature. Implementing evidence-based strategies with periodic evaluations is pivotal in ensuring sustained positive impacts within the educational setting. Overall, this article asserts that the Christian Ethics perspective provides a strong basis for promoting tolerance, interfaith cooperation, and appreciation of religious diversity in the pursuit of religious moderation within the educational environment.

References

Adelaide Wreta. (2022). Apa Itu Ekstrakurikuler? Ini Jenis dan Tujuannya. https://www.detik.com/bali/berita/d-6459243/apa-itu-ekstrakurikuler-ini-jenis-dan-tujuannya

Araniri, N. (2020). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Sikap Keberagamaan yang Toleran. Risâlah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 6(1), 54–65. https://doi.org/10.31943/jurnal_risalah.v6i1.122

ChambertLoir, H. (2021). Sadur: Sejarah Terjemahan di Indonesia dan Malaysia (Paket 2021). Kepustakaan Populer Gramedia.

Effendi, M. R. (2020). Mitigasi Intoleransi dan Radikalisme Beragama di Pondok Pesantren Melalui Pendekatan Pembelajaran Inklusif. Paedagogie: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 1(01), Article 01. https://doi.org/10.52593/pdg.01.1.05

Fuad, A. J. (2018). Pembelajaran Toleransi: Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menangkal Paham Radikal di Sekolah. Proceedings of Annual Conference for Muslim Scholars, 1(Series 2), Article Series 2. https://doi.org/10.36835/ancoms.v0iSeries

Hindman, K., Holmes, L., & Magruder, J. (2022). Every Age Every Stage: Mengajarkan Kebenaran Allah kepada Keluarga dan Gereja di Setiap Usia dan Tahapan. Katalis Media & Literature - Yayasan Pelayanan Gloria.

Institusional Support System (ISS). (2022). Panduan Implementasi MBKM Institutional Support System Program Proyek Kemanusiaan. ARF PRESS.

Khazanah. (t.t.). Guru Agama Harus Menjadi Teladan Toleransi | Republika ID. Republika.Id. Diambil 19 September 2023, dari https://republika.id/posts/22375/guru-agama-harus-menjadi-teladan-toleransi

Media, K. C. (2021a, Februari 1). Strategi Memastikan Intoleransi di Sekolah Tidak Terulang Halaman all. KOMPAS.com. https://edukasi.kompas.com/read/2021/02/01/144212271/strategi-memastikan-intoleransi-di-sekolah-tidak-terulang

Media, K. C. (2021b, April 26). Membangun Empati dan Etos Kolaborasi Siswa melalui Pembelajaran Service-Learning. KOMPAS.com. https://edukasi.kompas.com/read/2021/04/26/113100271/membangun-empati-dan-etos-kolaborasi-siswa-melalui-pembelajaran-service

Minsih. (2020). Pendidikan Inklusif Sekolah Dasar: Merangkul Perbedaan dalam Kebersamaan. Muhammadiyah University Press.

Mumtahanah, L. (2020). Integrasi Nilai Multikultural dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.31538/nzh.v3i1.461

News, U. (2020, Mei 27). Habitus Pendidikan dan Intoleransi di Kalangan Pelajar. Unair News. https://news.unair.ac.id/2020/05/27/habitus-pendidikan-dan-intoleransi-di-kalangan-pelajar/?lang=id

Noer, H. M. A., Tambak, S., & Rahman, H. (2017). Upaya Ekstrakurikuler Kerohanian Islam (ROHIS) dalam Meningkatkan Sikap Keberagamaan Siswa di SMK Ibnu Taimiyah Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 2(1), 21–38. https://doi.org/10.25299/althariqah.2017.vol2(1).645

Pardamean, M. (2021). Fruitful Life For His Glory: Mengembangkan Gaya Hidup Penuh Kasih Dan Berbuah Untuk Menyatakan Kemuliaan Allah. PBMR ANDI.

Rahayu, D. (2016). Peran Serta Orang Tua dalam Sistem Budaya Mutu di Sekolah Dasar PSKD Mandiri. Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(1), Article 1. https://doi.org/10.21009/jmp.v7i1.1832

Ramdhan, M. (t.t.). Metode Penelitian. Cipta Media Nusantara.

Rofiki, A. A. (2022). Toleransi Antarumat Beragama di Papua. Jejak Pustaka.

Rumahuru, Y. (2019). Mengembangkan Pendidikan Agama Inklusif sebagai Solusi Pengelolaan Keragaman di Indonesia. JURNAL TERUNA BHAKTI, 1, 59. https://doi.org/10.47131/jtb.v1i1.13

Salsabila, N. S., Fadilah, E. N., & Naqiyah, N. (2023). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap Sikap Toleransi Beragama Siswa SMK. 12.

Sari, Y. M. (2016). Pembinaan Toleransi dan Peduli Sosial dalam Upaya Memantapkan Watak Kewarganegaraan (Civic Disposition) Siswa. JURNAL PENDIDIKAN ILMU SOSIAL, 23(1). https://doi.org/10.17509/jpis.v23i1.2059

Saryanto, Sari, M. E., Christiani, P., Yulianti, M., Lede, Y. U., & Hidayat, T. (2021). Dasar-dasar Pendidikan. CV. Azka Pustaka.

Triposa, R., Arifianto, Y. A., & Hendrilia, Y. (2021). Peran Guru PAK sebagai Teladan dalam Meningkatkan Kerohanian dan Karakter Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK), 2(1).

Tubagus, S. (2022). Pendidikan Agama Kristen Lansia. Insan Cendekia Mandiri.

Yasperin. (2021). Arus Hayat: Makanan Rohani Sehari-hari 1 dan 2 Petrus (3). Yayasan Perpustakaan Injil Indonesia (Yasperin).

Zulyadain. (2018). Penanaman Nilai-Nilai Toleransi Beragama Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI). Al-Riwayah: Jurnal Kependidikan, 10(1), 123–149. https://doi.org/10.32489/al-riwayah.155

Published
2024-01-15
How to Cite
Waruwu, A. T. M. (2024). Strategi Efektif Memperkuat Moderasi Beragama di Lembaga Pendidikan Berdasarkan Perspektif Etika Kristen. Jurnal Apokalupsis, 14(2), 204 - 226. https://doi.org/10.52849/apokalupsis.v14i2.92