Degradasi Nilai-nilai Pendidikan Agama Kristen Pada Masa New Normal Akibat Pandemi Covid-19

  • Jakson Toisuta Sekolah Tinggi Teologi Blessing Indonesia Makassar
Keywords: christian education values; degradation; new normal; pandemic COVID-19

Abstract

This text aims to present a theoretical study on Christian Education values rooted in the Bible, currently facing setbacks due to the integration of new normal regulations during the COVID-19 pandemic. The research methodology employs a descriptive qualitative approach, incorporating a literature study with primary sources such as books, the Bible, scientific journals, and internet references for thorough analysis. Additionally, the study includes observations related to phenomena or events.  The study concludes that implementing health protocols to prevent the spread of COVID-19 presents challenges to the application of Christian education values. In the new normal, individuals are mandated to maintain distance, wear masks, avoid handshakes, and refrain from corporate worship in churches. However, this practice of social distancing impedes the expression of brotherly love and living in fellowship with church members to embody Christian values, particularly the concept of Koinonia. Consequently, the adoption of the new normal results in a setback in the application of Christian Education values.

References

Abadiah, S. (2022). Komunikasi Efektif Era New Normal [Universitas Islam Negeri AR-RANIRY Banda Aceh]. https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/21382/1/Saadatul Abadiah, 180401055, FDK, KPI, 085397392316.pdf

Amanatin, E. L., Wulida, N. R., Mukti, H., Prasetyo, K. B., Putri, N. A., & Pramono, D. (2020). Dari Salaman ke Senyuman: Dampak Kebijakan Kesehatan Global terhadap Komunitas Lokal di Era Pandemi. Umbara, 5(2), 118. https://doi.org/10.24198/umbara.v5i2.30656

Ansanay, W. F. (2021). Komunikasi Guru Pendidikan Agama Kristen dalam Memacu Minat Belajar Siswa. Apokalupsis: Jurnal Teologi, Pendidikan Kristen Dan Musik Gerejawi, 2(1), 49–66.

Arti kata (pp. 6–41). (2016).

Astuti, A. Y. (2018). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Degradasi Moral Remaja Dalam Perspektif Islam Di Desa Jojog Kecamatan Pekalongan Kabupaten Lampung Timur. 44, 1–125.

Bulan, B. S. (2022). Proses Komunikasi PT Garuda Branch Office Padang Dalam Sosialisasi Protokol Kesehatan Di Lingkungan Kerja. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmiah Sosial Budaya, 1(2), 463–479. https://doi.org/10.47233/jppisb.v1i2.598

Casriarno, A., & Nataniel, D. (2020). Dinamika Pendidikan Agama Kristen Di Tengah Wabah Corona: Sebuah Refleksi Berdasarkan Pengajaran Paulus Dalam Galatia 6:2. Jurnal Abdiel: Khazanah Pemikiran Teologi, Pendidikan Agama Kristen, Dan Musik Gereja, 4(1), 25–42. https://doi.org/10.37368/ja.v4i1.135

Cicilia, G. (2020). Analisis Teologikal-Homiletikal Perilaku Hidup Jemaat Rukun Keluarga. Apokalupsis, 11(2), 12–15.

Habibi, A. (2020). Normal Baru Pasca Covid-19. Journal.Uinjkt.Ac.Id, 4(1), 197–202.

Kemenkes. (2020). Pedoman Pencegahan dan Pengendalian Corona Virus Disease (COVID-19). Pedoman Kesiapan Menghadapi COVID-19, 0–115.

Kristianto, Y. B. A. Y. Y. M. P. K. L. (2020). Pemahaman Nilai-nilai Iman Kristen Melalui Kegiatan Kerohanian di Panti Asuhan Salib Putih Salatiga. Program Studi Agama Kristen STT Sangkakala, 19–29.

Mangampa, R. (2020). Implementasi nilai-nilai Kristiani dalam Pendidikan Agama Kristen pada SDN.297 Inpres Kambuno dan Sekolah Minggu Jemaat Kambuno (p. 2).

Murtiningsih, S. (2020). New Normal;Perubahan Sosial Ekonomi dan Politik Akibat Covid-19 (W. W. P. S. Mas’udi (Ed.)). Gadjah Mada University Press Anggota IKAPI dan APPTI. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Ningtyas, N. (2020). ‘Normal yang baru’: Seperti apa tatanan kehidupan bersama COVID-19? (p. 1). Jabar Digital Service. https://opendata.jabarprov.go.id/id/artikel/normal-yang-baru-seperti-apa-tatanan-kehidupan-bersama-covid-19

Nuhamara, D. (2018). Pengutamaan Dimensi Karakter Dalam Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Jaffray, 16(1), 93. https://doi.org/10.25278/jj71.v16i1.278

Prianto, R. (2016). PENDIDIKAN PERDAMAIAN KRISTEN DALAM KONTEKS INDONESIA. TE DEUM Jurnal Teologi Dan Pengembangan Agam, 5(2), 229–249.

Rantesalu, S. B. (2020). Pemberlakuan Kurikulum Berbasis Nilai dan Karakter dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Terhadap Kecerdasan Spiritual Siswa SMA Negeri Di Tana Toraja. BIA’: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 3(2), 214–229. https://doi.org/10.34307/b.v3i2.152

Sari, D. N. (2019). UPAYA PREVENTIF GURU KRISTEN DALAM MENGHADAPI DEGRADASI MORAL ANAK anak - anak paling banyak didominasi oleh siswa Sekolah Dasar ( SD ). dari pengaruh perkembangan teknologi , terutama apa yang dilihat dan. Sari Pediatri, 2(1), 79–100. https://jurnal.unimus.ac.id/index.php/JKA/article/view/3954

Sidjabat, B. S. (2019). MERETAS POLARISASI PENDIDIKAN KRISTIANI: Sebuah Pengantar tentang Arah Pendidikan Kristiani di Gereja, Akademia, dan Ruang Publik. Journal of Chemical Information and Modeling, 7(1), 7–27.

Tjandra, D. S. (2020). Impelementasi Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen di Abad 21. SIKIP: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.52220/sikip.v1i1.33

Valerisha, A., & Putra, M. A. (2020). Pandemi Global Covid-19 Dan Problematika Negara-Bangsa: Transparansi Data Sebagai Vaksin Socio-Digital? Jurnal Ilmiah Hubungan Internasional, 0(0), 131–137. https://doi.org/10.26593/jihi.v0i0.3871.131-137

Wedan, M. (2016). Pengertian Pendidikan dan Tujuan Pendidikan Secara Umum. In Silabus Media Pendidikan Indonesia.

Wijaya, Y., Wantian, C., & Stückelberger, C. (2017). Iman Dan Nilai-Nilai Kristiani. Globethics.net International Secretariat.

Zaluchu, S. E. (2021). Metode Penelitian di dalam Manuskrip Jurnal Ilmiah Keagamaan. Jurnal Teologi Berita Hidup, 3(2), 256.

Published
2023-12-30
How to Cite
Toisuta, J. (2023). Degradasi Nilai-nilai Pendidikan Agama Kristen Pada Masa New Normal Akibat Pandemi Covid-19 . Jurnal Apokalupsis, 14(2), 227 - 249. https://doi.org/10.52849/apokalupsis.v14i2.95